Onderzoek incidentenmelding door patiënten
Iedere zorgorganisatie streeft naar veilige zorg voor haar cliënten. Als er toch iets mis gaat, wil je daar natuurlijk wel van leren om incidenten in de toekomst te voorkomen. Onze tools helpen je overzichtelijk te werk gaan met MIC-meldingen.
De betekenis en het proces van MIC-meldingen
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als ‘Melding Incidenten Cliënten (MIC)’.
Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier. Dit betekent dat er een incidentenformulier wordt opgehaald en ingevuld. Het formulier wordt vervolgens doorgestuurd via de interne post naar de verantwoordelijke van het betreffende type incident. Tot slot worden de meldingen, veelal handmatig, gedigitaliseerd en al dan niet gecommuniceerd naar de betrokken behandelaren. Een tijdrovende en kostbare bezigheid. Met behulp van onze software worden behandelaren sneller, efficiënter en vaker op de hoogte gebracht van incidenten.
CareRate maakt dit proces een stuk eenvoudiger. Middels onze software kunnen jouw medewerkers vanaf hun eigen mobiel snel en direct een incident melden. Ieder team heeft een eigen dashboard én verbeterbord. MIC-verantwoordelijken kunnen hier eenvoudig op meekijken en acties uitzetten waar nodig. Start snel ons onderzoek MIC-meldingen en profiteer van onze software.
MIC in combinatie met andere onderzoeken
CareRate biedt een uniforme werkwijze en een centrale plek voor teams voor alle evaluaties, verbeter- en actiepunten. MIC-formuleren zijn 100% te integreren met andere formulieren over medewerkersbetrokkenheid, cliënttevredenheid en auditformulieren.