Ieder Team Eigenaar van Zijn Patiëntfeedback
Daphne was vanaf het begin nauw betrokken bij de implementatie van CareRate. “Onze keuze voor CareRate kwam met name doordat teams op maat vragen kunnen stellen, zelf real-time de resultaten kunnen inzien om mee aan de slag te gaan én natuurlijk vanwege de gebruiksvriendelijkheid,” legt ze uit. Vrijwel alle verpleegafdelingen en poliklinieken gebruiken nu CareRate, dat binnen het LUMC bekendstaat als de ‘BeterMeter’.
Elke afdeling binnen het LUMC heeft een coördinator voor de ‘Beter Meter’. Deze bedenkt de vragen, analyseert de resultaten. Vervolgens gaat de coördinator samen met het team en de leidinggevende in gesprek over de uitkomsten en mogelijke verbeteringen.
“Dit is ook een van de mooie dingen van CareRate, want daarmee is de afdeling ook eigenaar"
Snel, Makkelijk en Op Maat
“Ik vind de applicatie heel intuïtief werken,” vertelt Lotte. “Handige respons trendlijnen, benchmarks tussen de teams, snel een voorbeeld van een vragenlijst zien, periodieke resultaten analyseren en verschillende exportmogelijkheden.” Deze functionaliteiten maken het werken met CareRate eenvoudig, maar ook efficiënt. Het LUMC startte met een ‘train de trainer’-sessie, waarna de teams zelfstandig aan de slag konden met de CareRate applicatie. “De meeste uitleg is aan het begin gegeven, nu zijn we volledig zelfvoorzienend. Mocht ik toch hulp nodig hebben van CareRate, dan is die heel laagdrempelig via e-mail beschikbaar, met een hoge reactietijd. Meestal heb ik dezelfde dag nog een antwoord en altijd heel enthousiast,” aldus Lotte
Netwerk Rondom CareRate
CareRate wordt in het LUMC niet alleen gebruikt om bestaande processen te evalueren, maar ook om patiënten vooraf te betrekken bij nieuwe initiatieven. “We gebruiken CareRate om patiënten te bevragen over de geleverde zorg, maar ook om patiënten te vragen wat zij belangrijk vinden op het gebied van bepaalde thema’s of projecten,” legt Daphne uit. “Op die manier proberen we de patiëntervaring op verschillende manieren te integreren in de zorg binnen het LUMC.”
De centrale rol die Daphne en Lotte binnen het LUMC spelen, stelt hen in staat om een netwerk te creëren rondom CareRate. “We helpen de coördinatoren met vragen over de applicatie en verbinden hen onderling. De ziekenhuisbrede vragen zoals specifieke vragen van een centrale dienst, zoals het Facilitair Bedrijf, voegen wij als adviseurs toe aan alle teamvragenlijsten. Zo integreren we het hele ziekenhuis in de applicatie en hebben we een community gecreëerd in en rondom CareRate,” aldus Lotte.
Doe-het-zelf mét hulp waar nodig
De relatie met CareRate wordt door het LUMC als zeer prettig ervaren. Daphne vertelt: “Veel van onze ideeën zijn ook in de applicatie verwerkt, en we laten ons op onze beurt ook inspireren door CareRate.” Zo zijn er Inspiratie Kickoffs geweest waarin nieuwe ideeën en toepassingen voor de applicatie werden besproken.
Rate.nl – ‘Makkelijk, Snel en Op Maat’
Rate.nl is een feedback- en meetplatform dat eenvoudig, snel en op maat is in te richten. Of het nu gaat om een centrale, decentrale of gecombineerde aanpak, ieder team binnen het LUMC kan zijn eigen vragen stellen aan patiënten en de resultaten terugzien in een eigen dashboard. Dit alles gebeurt in een veilige en private omgeving, met een uniforme uitstraling, en centrale communicatie richting alle patiënten, cliënten, klanten en medewerkers.