logo LUMC

“Iedere afdeling heeft zijn eigen vragenlijst op maat en is daarmee eigenaar van zijn patiëntonderzoek”

Binnen het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) groeide de behoefte van verschillende teams om zelf specifieke vragen aan patiënten te kunnen stellen. De zorg en dynamiek verschillen immers sterk per afdeling, zoals tussen een polikliniek en een spoedeisende hulp, waardoor één centrale vragenlijst vaak niet voldeed. In 2016 vond het LUMC de oplossing in CareRate, een doe-het-zelf feedback- en meetapplicatie van Rate.nl. Met CareRate kunnen teams op maat hun eigen patiëntonderzoek samenstellen en beheren, terwijl de mogelijkheden om centraal te monitoren en thema’s te vergelijken behouden blijven. Daphne van Soest en Lotte Elliott, adviseurs Kwaliteit bij het LUMC, delen hun ervaringen met CareRate.

Gebruikersvriendelijkheid is toch wel een 8,5!

Ieder Team Eigenaar van Zijn Patiëntfeedback

Daphne was vanaf het begin nauw betrokken bij de implementatie van CareRate. “Onze keuze voor CareRate kwam met name doordat teams op maat vragen kunnen stellen, zelf real-time de resultaten kunnen inzien om mee aan de slag te gaan én natuurlijk vanwege de gebruiksvriendelijkheid,” legt ze uit. Vrijwel alle verpleegafdelingen en poliklinieken gebruiken nu CareRate, dat binnen het LUMC bekendstaat als de ‘BeterMeter’.

Elke afdeling binnen het LUMC heeft een coördinator voor de ‘Beter Meter’. Deze bedenkt de vragen, analyseert de resultaten. Vervolgens gaat de coördinator samen met het team en de leidinggevende in gesprek over de uitkomsten en mogelijke verbeteringen.

“Dit is ook een van de mooie dingen van CareRate, want daarmee is de afdeling ook eigenaar"

Snel, Makkelijk en Op Maat

“Ik vind de applicatie heel intuïtief werken,” vertelt Lotte. “Handige respons trendlijnen, benchmarks tussen de teams, snel een voorbeeld van een vragenlijst zien, periodieke resultaten analyseren en verschillende exportmogelijkheden.” Deze functionaliteiten maken het werken met CareRate eenvoudig, maar ook efficiënt. Het LUMC startte met een ‘train de trainer’-sessie, waarna de teams zelfstandig aan de slag konden met de CareRate applicatie. “De meeste uitleg is aan het begin gegeven, nu zijn we volledig zelfvoorzienend. Mocht ik toch hulp nodig hebben van CareRate, dan is die heel laagdrempelig via e-mail beschikbaar, met een hoge reactietijd. Meestal heb ik dezelfde dag nog een antwoord en altijd heel enthousiast,” aldus Lotte

Netwerk Rondom CareRate

CareRate wordt in het LUMC niet alleen gebruikt om bestaande processen te evalueren, maar ook om patiënten vooraf te betrekken bij nieuwe initiatieven. “We gebruiken CareRate om patiënten te bevragen over de geleverde zorg, maar ook om patiënten te vragen wat zij belangrijk vinden op het gebied van bepaalde thema’s of projecten,” legt Daphne uit. “Op die manier proberen we de patiëntervaring op verschillende manieren te integreren in de zorg binnen het LUMC.”  

De centrale rol die Daphne en Lotte binnen het LUMC spelen, stelt hen in staat om een netwerk te creëren rondom CareRate. “We helpen de coördinatoren met vragen over de applicatie en verbinden hen onderling. De ziekenhuisbrede vragen zoals specifieke vragen van een centrale dienst, zoals het Facilitair Bedrijf, voegen wij als adviseurs toe aan alle teamvragenlijsten. Zo integreren we het hele ziekenhuis in de applicatie en hebben we een community gecreëerd in en rondom CareRate,” aldus Lotte.

Doe-het-zelf mét hulp waar nodig

De relatie met CareRate wordt door het LUMC als zeer prettig ervaren. Daphne vertelt: “Veel van onze ideeën zijn ook in de applicatie verwerkt, en we laten ons op onze beurt ook inspireren door CareRate.” Zo zijn er Inspiratie Kickoffs geweest waarin nieuwe ideeën en toepassingen voor de applicatie werden besproken.

Rate.nl – ‘Makkelijk, Snel en Op Maat’

Rate.nl is een feedback- en meetplatform dat eenvoudig, snel en op maat is in te richten. Of het nu gaat om een centrale, decentrale of gecombineerde aanpak, ieder team binnen het LUMC kan zijn eigen vragen stellen aan patiënten en de resultaten terugzien in een eigen dashboard. Dit alles gebeurt in een veilige en private omgeving, met een uniforme uitstraling, en centrale communicatie richting alle patiënten, cliënten, klanten en medewerkers.

Wat we bijzonder vonden, is dat ze altijd openstonden voor suggesties en ideeën voor het platform. Zo zijn er ook best veel van onze ideeën in de CareRate applicatie geïmplementeerd.

Download deze case study als pdf

Download onze brochure

Plan een advies gesprek in

Verstuur dit formulier en we nemen snel contact op om deelname aan ons pilot programma te bespreken.