Rate.nl helpt Vitam bij strategisch onderzoek onder de Erasmusstudent
De Erasmus Universiteit heeft als doel om klimaatneutraal te worden in 2030. Vitam wil als bewuste cateraar goed doen voor de mens en de wereld. Een mooi en strategisch partnership voor de inzet van gezonde en duurzame voeding. Maar past dit ook bij de doelgroep: ‘De Erasmusstudent. Vitam schakelde de hulp in van feedbackspecialist Rate.nl voor een onderzoek. Het onderzoek met bijna 1.000 deelnemende studenten leverde interessante inzichten op.
Bewust anders
Vitam is de grondlegger van bewuste catering. In ruim 300 gastvrije restaurants bij bedrijven en onderwijs- en zorginstellingen draagt Vitam bij aan de doelstellingen van die organisaties. Door het anders te doen. Bewust anders. Door als cateraar bewuste keuzes te maken.
“Dit onderzoek was ook net iets anders dan anders”
We wilden niet alleen de gasttevredenheid meten, maar ook toetsen in hoeverre onze overlappende visie en aanpak aansluiten bij de keuzes van de studenten,” vertelt Michel Flaton, Operationeel Manager van Vitam bij o.a. de Erasmus Universiteit. “Een van de belangrijkste onderzoeksdoelen was het behalen van een hoge deelname onder de studenten om zo een betrouwbaar en helder beeld te krijgen van waar Vitam en de Erasmus Universiteit nu staan,” vertelde hij.
“We hadden er geen omkijken naar. Rate.nl heeft het hele onderzoek uit handen genomen’
Terugblik
Michel kijkt tevreden terug op de samenwerking met Rate.nl. “Ze hebben Vitam op maat ondersteund door het volledige onderzoeksproces te faciliteren, van het opstellen van de onderzoeksvragen tot de analyse van de resultaten. Het proces was professioneel en gestroomlijnd: samen stelden we de vragenlijst op, gebruikten professionele enquêteurs met iPads, en verzamelden alle data soepel via hun platform. De resultaten werden gepresenteerd in fraaie dashboards en in een gedetailleerde rapportage, waarin de bevindingen werden toegelicht en de cijfers geduid,” vertelt Michel.
"Dankzij hun expertise hebben we een helder beeld van waar wij nu staan"
De samenwerking met Rate.nl geef ik een 9!
Op de vraag welk cijfer hij de samenwerking zou geven, antwoordde Michel zonder aarzeling: een 9. “Het was een fijne samenwerking, waarbij het echt voelde alsof we samen aan een doel werkten en het proces zeer professioneel verliep. Rate.nl begreep onze behoefte, kende ons vakgebied, en bracht veel kennis en ervaring op het gebied van meten en feedback. De rapportage en persoonlijke uitleg gaven ons waardevolle inzichten,” aldus Michel.
Waardevolle inzichten en resultaten
“Het onderzoek bevestigde eerdere inzichten en leverde nieuwe waardevolle gegevens op,” aldus Michel. Zo wil 66% van de studenten gezonder en/of duurzamer eten. Voor 54% is betaalbaarheid het belangrijkste criterium, gevolgd door genieten (14%), gemak (12%), gezondheid (11%) en duurzaamheid (2%). Ondanks dat duurzaamheid niet bovenaan staat, zijn er 5,2 keer zoveel veganisten en vegetariërs.
Op de vraag of al het eten op de Erasmus klimaatneutraal moet zijn, antwoordde 63% van de studenten met ‘nee’. “Daarmee bevestigt en verfijnt dit onderzoek onze aanpak en laat ons zien dat we nog van grote toegevoegde waarde zijn bij de Erasmus om nóg meer studenten te inspireren en te verleiden tot duurzame en gezonde eetkeuzes,” aldus Michel
Bron: Uit het onderzoek geeft 19% van de respondenten aan vegetarisch of veganistisch te zijn. Volgens het onderzoek van het CBS in 2023 zijn er in totaal 3,6% veganisten en vegetariërs onder leeftijdsgenoten tussen de 18-24 jaar. https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2024/10/vegetarisch-eten-door-nederlanders-2023