Verbeteracties vanuit de teams zelf
Niels legt uit: “. Kort cyclische patiënten ervaringen verzamelen en daarop verbeteren, wordt onderdeel van de werkwijze op alle afdelingen, en bij alle 12.000 medewerkers geïntroduceerd. We leren afdelingen ook naar die data te kijken, er acties aan te verbinden, follow-up aan te geven en het te zien als basis om te verbeteren. De teams formuleren zelf de doelen om te verbeteren en benoemen hun verbeteracties.
Met het uitrollen van het programma groeide ook het gebruik van CareRate en is het nu onderdeel geworden van ons besturingssysteem. Inmiddels sturen wij op hoog en laag niveau aan op basis van de inzichten uit de CareRate patiënten ervaringen.
Niels vervolgt: “De applicatie wordt op allerlei verschillende manieren gebruikt en ik hoor alleen maar positieve geluiden. En als iets even niet werkt, wordt het snel opgelost. Ook dat vind ik handelen naar je visie! En dat maakt het verschil! Het zijn soms kleine dingen. Als iets weer goed werkt krijgen mensen een chocoladereep en dat wordt echt heel erg gewaardeerd! Het leren werken met de applicatie kost weinig tijd. Ook omdat de teams zelf meedenken over de vragen en wij helpen met het maken van de vragenlijst.
De meeste teams vragen wekelijks uit op een vaste dag. Het zelf uitvragen kost hooguit een half uurtje. Het is heel waardevol de vragen persoonlijk te stellen. In die week worden de uitkomsten dan in de ‘dagstart’ gezien, bekeken en besproken.
Niets is onmogelijk
Niels is vol lof over de samenwerking met CareRate. “Wat ik zeer waardeer is dat jullie consistent zijn in de boodschap die jullie uitdragen. Jullie meten niet alleen patiënten ervaringen voor anderen, maar zijn zelf ook heel klantgericht. Jullie denken mee, zijn proactief, lopen voor de troepen uit en komen met nieuwe innovaties waar wij nog niet aan gedacht hebben maar die wel heel inspirerend zijn. Jullie ontwikkelen tussentijds ook op basis van de feedback die wij geven.
Onder het motto ‘niets is onmogelijk’ worden ook zaken mogelijk gemaakt die eigenlijk niet binnen het pakket vielen. Ik denk bijvoorbeeld aan de ontsluitingsmogelijkheden van de verzamelde data naar ons systeem. Jullie werken heel servicegericht; helemaal in lijn met wat jullie uitdragen. Er is een duidelijke achterliggende visie wat jullie willen bereiken en daar handelen jullie ook zelf naar. En dat vind ik heel waardevol.